Saturday 21 February 2015

Καρναβάλι

Ήρταν τζιαι τα καρναβάλια............
Καταλαμβαίνω να μεν είσαι πολλά της φάσης του καρναβαλιού, φακκά σου η πολυκοσμία, η ταλαιπωρία στον δρόμο και άλλους παραδρόμους, λογικό, πού να τραβάς το κοπελούι σου με ούλλα τα ππουρτού του για να πάτε να δεί κάμποσους πελλούς ντυμένους ό,τι να'ναι, να διασχύζουν τες κεντρικές λεωφόρους της λεμέσιας πόλης. Δέχομαί το, σέβουμαί το. Ή μπορεί να μεν έshιεις αθκιάσην φέτος, όπως εμένα, τζιαι ούτε εννα ντυθείς τίποτε, ούτε εννα παρελάσεις, ούτε εννα ταράξεις που τον καναπέ σου. Κατανοώ το, έshιει ζώα που κουράζονται τζιαι παραδίδουν πνεύμα, εν μέρες ξεκούρασης...... Δέχουμαι επίσης να μεν γουστάρεις καρναβάλι γενικά, μάσκες και λοιπά και να απέχεις απ'όλα, δέχουμαί το, πάω σε θέμας για την "παραξενιά" σου τζιαι την ειλικρίνιάν σου! Αρέσκουν μου έτσι ανθρώποι. Εν γουστάρουν, απέχουν.

Να μου λαλείς εν πάω στο "χωρκαθκιόν" της Λεμεσού τζιαι να μου το παίζεις υπεράνω, προσπαθώντας να κρύψεις τη μιζέρια σου τζιαι τα υπαρξιακά σου complex, εν το δέχουμαι βλάκα Κυπραίε. Ούτε να ρωτάς ειρωνικά: " Τί είναι το καρναβάλι δηλαδή;"  Κάτσε θκιάβασε, ρώτα τη στετέ σου, να μαθεις τες παραδόσεις σου!


Οι Αποκριές στην Κύπρο λεβέντη μου,  λέγονται "Σήκωσες". Αρχίζουν από την Κυριακή της Απόκρεω, που λέγονται και "Σήκωσες της Κρεατινής" και διαρκούν μια βδομάδα, μέχρι την επόμενη Κυριακή, τις "Σήκωσες της Τυρινής".  Πριν από την Κυριακή της Απόκρεω έχουμε την "Τσικνοπέφτη", γιατί ως έχει η παράδοση, ψήνουμε κρέατα και αναδίεται από τις καπνοδόχους των σπιτιών μας η "τσίκνα" από τα κρέατα που ψήνονται. Το Σάββατο που ακολουθεί, λέγεται πρώτο Ψυχοσάββατο. Λέγεται έτσι, γιατί είναι αφιερωμένο στις ψυχές των πεθαμένων. Κατά τους εσπερινούς συνηθίζεται να παίρνει η στετέ σου στην εκκλησία κόλλυβα "για να μακαριστούν οι πεθαμένοι", στην Ελλάδα έχουν και άλλα έθιμα, κυρίως στα χωριά και στα νησιά. Μετά από το ξεφάντωμα της πρώτης Σήκωσης, άνου πάνω το κρέας που το τραπέζι και ξεκινά η Εβδομάδα της Τυροφάγου, κατά την οποία οι "πιστοί", απέχουν από την κατανάλωση κρέατος. Λαλεί τζιαι το τραούδιν, αν το άκουσες ποττέ σου: "Εφύασιν οι Σήκωσες τζι'ήρταν οι Τυρινάες"..... Την Κυριακή της Τυρινοσήκωσης, σηκώνονται από το τραπέζι και τα γαλακτοκομικά,  για να αρχίζει από την επομένη, μέρα της Καθαράς Δευτέρας (που κάμνουμεν σούβλα οι μισοί Κυπραίοι, πετούμε τζιαι χαρταετούς στα λειβάδια πέρα......), η νηστεία της Σαρακοστής ή του "Σαρανταήμερου", που τελειώνει τα μεσάνυχτα του Μεγάλου Σαββάτου (την ημέρα που τρώεις μαγειρίτσα ή αυκολέμονην τζιαι μετά πάεις "κάτω"),  με το άκουσμα του «Καλού Λόγου».


Έτσι αγαπητέ μου, ούλλην την εφτομάν της Απόκρεω, ο κόσμος στην Κύπρο, εshιαίρετουν με την ψυshιήν του, εγλεντούσεν, εδιασκέδαζεν, εξίαννεν τα βάσανα τζιαι τους πόνους του. Ήταν μια περίοδος ξεκούρασης που την καθημερινή δύσκολη ζωή, που εμείς εν εζήσαμεν. Κάθε περιοχή είshιεν τζιαι τα έθιμα τζιαι τα παναύρκα της, με τα οποία ο κόσμος εδιασκέδαζεν. (Έθιμα Πάφου, Μεσαορίας, Μόρφου, Κυθρέας κλπ). Σε ούλλην την Κύπρο, επικρατούσεν που πολλά χρόνια πριν, το έθιμο να μασκαρεύκεται ο κόσμος (βλέπεις είχαμεν επιδράσεις που Βενετούς τζιαι λοιπές ράτσες που επεράσαν που πάνω μας κατά διαστήματα) τζιαι εκτυπούσαν τες πόρτες φίλων τζιαι συγγενών τζιαι εκάμναν χάζια! Έπρεπεν να σε τραττάρουν τζιαι να σε αναγνωρίσουν. Τζιαι εμασκαρεύκουνταν με ό,τι εβρίσκαν, πι χι δεν εδιούσαν 50ε για να πιαν κουστούμι τζιαι να παρελάσουν τζιαι σκοπό είχαν να κάμουν τον άλλον να γελάσει, πειράζοντάς τον. Πιστευόταν ότι οι μεταμφιεσμένοι, οι "μάσκες", ήταν φορείς ευτυχίας, γι’αυτό και στα πιο παλιά χρόνια κάθε σπίτι άνοιγε τις πόρτες του στις μικρές ομάδες των μεταμφιεσμένων που περιφέρονταν στους δρόμους, για να φέρουν ευτυχία στους ιδιοκτήτες. Με την πάροδο των χρόνων, άρχισαν να διοργανώνονται μεγάλα παναύρκα, οι δημόσιοι χοροί, χοροεσπερίδες και αργότερα πάρτι σε νυχτερινά κέντρα ή σαλόνια σπιτιών. 


Στον ελληνικό και κυπριακό χώρο, το Καρναβάλι αποσπάστηκε από τις γιορτές του καινούριου χρόνου (ο καινούριος  χρόνος από την Άνοιξη μεταφέρθηκε τον Ιανουάριο) και συνδέθηκε με τις Αποκριές. Και όπως ήταν φυσικό, το κυπριακό και ελλαδικό Καρναβάλι επηρεάστηκαν, σε μεγάλο βαθμό, από ευρωπαϊκές συνήθειες όπως είναι οι καρναβαλίστικες παρελάσεις, οι χοροί των μεταμφιεσμένων κτλ. που ωστόσο έχουν προσαρμοστεί στα δεδομένα μας. Εν έχουμε φτερωτές λατίνες τιτσιρόκωλες να λικνίζουνται πάνω στα άρματα, σε ρυθμούς σάμπα enchante, ούτε το σπίτι των οργίων που πας με τη μάσκα σου, γαμιέσαι δεξιά τζιαι αριστερά με αγνώστους τζιαι μετά πάεις έσσω σου *.  Έχουμε κανταδόρους, μουστακαλλίες, σκεμπούες τζιαι καλοφωνάριες! Έχουμεν κόσμο που μεταμφιέζεται ό,τι να'ναι. Όπως εμένα: πέρυσι εντύθηκα Τουρκόσπορος! Έχουμε ππάρκια, χωρίς ούζα, αλλά χορεύκουμε, πίνουμε, τρώμεν, διασκεδάζουμε. Έχουμε παρέλαση στην Αγλαντζιάν τζιαι στη Λεμεσό, που κάτι καλό θα δεις τζιαι σύ να γλυκανθείς ή έστω να γελάσεις λλίον.  Στην Κύπρο καρναβαλίστικες εκδηλώσεις γίνονται σχεδόν παντού, όμως η πόλη της Λεμεσού είναι εκείνη που κρατά τα σκήπτρα των εορταστικών εκδηλώσεων, με μεγάλες καρναβαλίστικες παρελάσεις (για μικρούς και μεγάλους) και ξέφρενους ρυθμούς, με καρναβαλίστικους χορούς τζιαι ππάρκια μέρα-νύχτα. Έτσι, έχουμε τη Λεμεσό τζιαι τούτα που έχουμε, διασκεδάζουμε, περνούμε καλά, γελούμεν, πειράζουμεν, γνωρίζουμεν κόσμο. Δεν είμαστε Ρίο, ούτε Βενετία, δεν είμαστε καν Πάτρα, είμαστε Κύπρος και είμαστε Λεμεσός! Τωρά που εμορφώθηκες νάκκον, σκάσε τζιαι πέρνα καλά ή απλά ΣΚΑΣΕ και μην μας τα φουσκώνεις!


Μην ξεχνάς: η ζωή είναι μικρή, για να είναι θλιβερή μωρό μου. Η ζωή είναι και μεγάλη, είναι ένα  καρναβάλι, ζείσε την τρελλά! 





* Βλέπε Ρίο Ντε Τζανέιρο και Πάτρα αντίστοιχα. " Το σπίτι των οργίων" υπήρχε στην Πάτρα, εις μνήμη αρχαίας ελληνικής Διονυσιακής και ρωμαϊκής παράδοσης.



15 comments:

Anonymous said...

αν και φετος ουτε εγω θα ντυθω γιατι βαρκ (την στολη μου εφερα την ομως κατι exteme απο οτι εκαταλαβες βλεπε σεξυ γατουλα) συμφωνω με οτι λαλεις ρε τριολουι μου.Η ζωη εν μιτσια για να κλαιουμαστε.Πρεπει να παιρνουμε ωραια και αν εχουμε και μια παραπανω ευκαιρια τυπικη η μη τυπικη πρεπει να την πιαννουμε και να της διουμε πουπανω δεοντως.Οι ξενερωτοι στην πυραααα ρε.

υ.γ Μια απορια.πως ντυνεσαι τουρκοσπορος??

kaisi said...

:-) me liке!
Χωρκαθκιόν δεν είναι τα καρναβάλια, είναι να εν τόσο ψηλά η μούτη τους που να μεν μπορείς να δουν λιη ελαφρότητα γύρω τους και μέσα τους. Κάμετε χάζι σιόρ, έννα σας κάμει καλό.

Triolouin said...

Έτσι πουρέκκες μου!

Sex(y) kitten: Έξερα πως θα με ερώτας, εσύ συγκεκριμένα, έπρεπε να το έπαιζα στοίχημα! I knew it! Τζιελλαπίαν στυλ ninja, με έναν σπόρο πάνω στην κκελλέ τζιαι μιτσί ποτιστήρι να κρέμμεται που το λαιμό - όπως το κολιέ, για να ποτίζω τον σπόρο! Φέτος εβαρκούμουν πολλά. Εσκέφτηκα να ντυθώ η πελλή που την πόρτα, αφού τα μαλλιά μου εν σαννα τζιαι έπαθα ηλεκτροπληξία, αλλά εν έσωννα την πόρτα!

Anonymous said...

Γειααα σου ρε Τριολούδιν. Thekkiou για τες πληροφορίες!
I have a dream, ότι μια μέρα θα ξέρουμε ποιοί είμαστε τζαι τί εν αληθινό.
\m/

Moonlight said...

Η αλήθκεια καταλάβω το εν πάω στο χωρκατιλλίκκι" γιατί έτσι το νιώθω, αλλά οκ, εν θα κρίνω τζιόλας τζείνον που πάει. Ο καθένας όπως την βρίσκει. Εγώ κατ'αρχήν σικκιρτώ με τον πολύ κόσμο, με το ξιμαρισιό, με το να μεν βρίσκω πάρκινγκ κλπ. Ήντα να πάω;
Αλλά βρίσκω το εξίσου χωρκάτικο που στη Λευκωσία φκαίνεις έξω το Σάββατο του τριημέρου, πάεις σε μπαρ που έχει πάρτι μασκέ, και το 1/3 (τουλάχιστον) του κόσμου δεν είναι ντυμένοι πηλέ μου να φορήσουν μια μάσκα ή κάτι. Που το παίζουν "υπεράνω", που εν κομπλεξικοί, που "εν τους αρέσκει το καρναβάλι" αλλά εφκήκαν σε πάρτι μασκέ.
Εντύθηκα φέτος αν και ήμουν τέζα, τζαι επέρασα πολλά ωραία, τζαι όσο μπορώ προσπαθώ να το γιορτάζω! :)

back2flat said...

Dude you inspire me! Τέλειο το τουρκόσπορος, με το ποτιστήρι κιόλας χαχαχα έχεις φώτο?

Anonymous said...

Trioloudin Μου βκάλλω σου το καππέλλο για την ευρηματικότητα. Αλόπως του χρόνου εννα ντυθω και εγώ τζείνη που βγκάλλει το καπέλλο. Θα κόψω τις σεξουαλικές ενδυμασίες τζιαι κανεί.:))

Η πελλή που την πόρτα ούλλα τα λεφτά. Αν έκαμνες και μια κάσια με χαρτόνι κάσιας εννα την έσωνες κόρη. Μα ούλλα, ούλλα να σου τα λαλώ εγώ ?;p

Kolona said...

Τα είπες πολύ ωραία αγαπημένη. Και αν και φέτος βαριόμουνα απίστευτα, τελικά γι
πήγα και πέρασα και μια χαρά. Πάντως κάποια χρονια, λέω να οργανώσουμε άρμα " bloggers" . Εγώ λ.χ. θα κουβαλώ στην πλάτη ένα σπίτι.

. said...

Polla wrai ta eipes

Triolouin said...

Dr Roam μου, I have the same dream.Let's make it happen!

Moonlight μου: Εν καταλάβω τί σημαίνει χωρκαθκιόν πιον. Εβαρέθηκα να ακούω το έναν εν χωρκάτικον, το άλλο εν χωρκάτικον.... Τί εν το χωρκάτικον δηλαδή; Αν εν έτσι, η Κύπρος εν ένα χωρκό μεγάλο, άρα είμαστε ούλλοι χώρκατοι! Καλά έκαμες, εύχομαι να περνάς πάντα καλά και να διασκεδάζεις όσο μπορείς.

Colon αγαπημένη: Ναίαιαι! Γουστάρω. Εγώ είμαι μέσα πάντως. Κάμε εικόνα! Θα shεστούμε στο γέλιο!

Triolouin said...

Μοιραία αμαδρυάδα: Κόρη ούλλες τες μαλακίες εσκέφτηκά τες τζιαι το πιο απλό εν εμπόρεσα. Εκίστησα τωρά. Του χρόνου πιον. Εμ, γι'αυτό υπάρχεις, να το ξέρεις! Τζιαι κράτα τες σέξικες αμφιέσεις, πάντα είναι χρήσιμες!

Back to flat: Dude μου, I'm glad. Βλέπω οι βλακείες μου πιάνουν τόπο! Έχω φώτο, αλλά αντρέπουμαι να σου την στείλω, εννα με καταχωρήσεις στο folder των ψυχοπαθών!

nipenthes said...

http://edition.cnn.com/2014/03/03/travel/limassol-carnival-cyprus/

Triolouin said...

Said: Well, I just said ....

Nipenthes: Μα ζείς; Village people!!! Τέλειο! Βάλλεις μου ιδέες!

BareFoodGeorge said...

άστα αστεία. Έτσι ακριβώς όπως το λαλείς. Εν σου αρέσκει το καρναβάλι βρύξε και κάτσε έσσω σου σιόρ. Με να πάεις με να πείς. Και άφηστους τζείνους που την βρίσκουν να παν και να περάσουν καλά (τάχα) Φακκά μου και εμένα το καρναβάλι (το κυπριακό όπως είναι σήμερα ) αλλά εν το κάμνω θέμα. Πιςςς άουτ

Triolouin said...

Ππιςς μαν!